DIY: Selfmade Notebook


















Maak je klaar voor een lang artikel waarin ik uitleg hoe je een notebook kunt maken. Ik gebruik zelf heel veel opschrijfboekjes en toen bedacht ik me ineens dat ik er best een zelf zou kunnen maken. En ja hoor, het kon! Ik vind het leuk om te doen én het resultaat is ook leuk. Lees dus verder om te kijken hoe ik dit boekje heb gemaakt!

Laten we beginnen met de dingen die je nodig hebt:

Karton, paperclips, geodriehoek of een liniaal, schaar, lijm, gum, naald en draad en wit papier.
























Optionele dingen zijn:
Tapejes, leuke plaatjes of bijvoorbeeld gekleurd papier. Deze dingen kun je gebruiken om je notebook te versieren en op te leuken!

Laten we beginnen met het echte werk!




Stap 1 

Knip uit het karton de grootte notebook die jij wilt. Let op, dit is het oppervlak van het totale notebook. Houd er dus rekening mee dat je deze vorm nog dubbel moet vouwen! Mijn notebook is 13 cm  bij 9 cm en deze vorm is dus 13 cm bij 18 cm.

Stap 2




Knip nu uit het papier de blaadjes. Let er op dat je het papier een stukje van de rand wilt hebben. Ik heb de blaadjes daarom 12 cm bij 8,5 gemaakt. De totale vorm wordt dus 12 bij 18 cm.  Bij het tekenen heb ik het papier met paperclips aan elkaar vastgemaakt, dit voorkomt het schuiven. Neem ongeveer 4 blaadjes per keer en herhaal deze stap tot je er genoeg hebt. Ik heb 10 blaadjes gebruikt, genoeg voor 20 kantjes!

Stap 3



Knip de blaadjes uit en vouw ze dubbel. Als het goed is heb je nu dus een randje over!

Stap 4
Nu ga je met je geodriehoek stipjes zetten. Ik heb een stipje gezet om de cm. Let op, de blaadjes zijn kleiner dus moet je op een ander stukje beginnen.

Stap 5
Maak nu de blaadjes weer goed vast met paperclips. Het is belangrijk dat ze nu niet gaan schuiven!

Stap 6
Nu gaan we met de naald de gaatjes doorprikken. Dit is zodat je straks als je gaat beginnen met 'naaien' in één keer door de kaft en de blaadjes geen kunt. Dit doe je trouwens ook met de kaft. Je hoeft dus nog geen draad door de naald te halen, dat doen we bij de volgende stap!

Stap 7
Ik weet niet hoe het komt, maar vanaf dit punt lukt het bijschrift niet meer
Maak nu met paperclips de blaadjes aan de kaft vast. Haal het draad door de naald en maak aan het uiteinde een knoopje. Neem een draad die ongeveer 5x zo lang is als je boekje. Haal nu door ieder gat de naald en herhaal dit totdat je bij het einde bent.

Stap 8
Haal nu de draad naar de andere kant. Dat streepje dat je krijgt is niet erg. We gaan nu de draad namelijk door het stukje waar nog geen draad zat steken. Let trouwens niet op mijn naaikunsten, ik ben niet zo netjes hierin.

Stap 9

Je krijgt nu dus dit, maak nu een stevige, dubbele knoop.

Stap 10
Voor de zekerheid heb ik nog een plakbandje erover heen geplakt. Daarna heb ik de draad afgeknipt!



Je hebt je eigen notebook gebonden! Ik heb de binnenste bladzijdes tegen elkaar aangeplakt, zodat je de draad niet meer ziet.

Nu is het tijd voor de leukste stappen!






Het versieren! Ik heb als eerst mijn notebookje op een stuk papier gelegd en vanuit daar knipjes gemaakt in de hoeken en in het midden van het papier bij de kaft. Let er op dat je de knipjes naar de hoeken niet vanuit de hoek van het papier maakt, maar naar de hoek van je notebook zoals je hieronder ziet.


Ik heb nadat ik het blauwe papier eromheen heb gewikkeld een wit blaadje over het overige karton geplakt. Hierop heb ik wat plaatjes in de vorm van een hartje geplakt! Als je, je trouwens afvraagt waarom ik een stukje karton aan de zijkant heb overgelaten, als je het tegen de blaadjes aanplakt zal het verkreukelen en loslaten dus vandaar!





En dit is mijn uiteindelijke notebook geworden! Ik heb de voorkant simpel gelaten en alleen een tapeje over de rug van de kaft gepakt en een klein stukje tape op de voorkant. Ik vond het wel leuk om daar mijn naam op te schrijven hihi!

Hopelijk vonden jullie deze DIY leuk :)
Liefs,




3 lovely thoughs ♥:

Unknown zei

Superleuk Noek! Ga het zelf ook nog een keer proberen te maken denk ik!

Unknown zei

Oh echt helemaal leuk! Ik ga dit ook maken, want ik heb alleen maar notebooks met lijntjespaper. Ik vind het echt heel gaaf, haha!

Anoniem zei

Echt kei leuk!! Thanks! Je moet echt weer beginnen op je blog

Een reactie posten